اعتراضات دانشجویی . تا کی و با چه بهایی؟

پروفسور محسن هشترودی که سالیان پیش از انقلاب از رفتار ماموران امنیتی با دانشجویان و جوانان به خشم آمده بود این سخنان را گفت و نوشت:

«اگر با بزرگداشت گذشتگان، مي‌خواهيم كاري كنيم كه جوانان امروز به استخوان‌هاي پوسيده آبا و اجدادشان ببالند، سخت خطاكاريم…»

درباره‌ی مطالبات دانشجویان، در طی چهل سال گذشته آنچه شااهدش بودیم، تداوم و تکرار مکررات درخواست‌های دانشجویان است که فقط با سرکوب پاسخ داده شد.

هیچ آماری از تعداد دانشجویان زندانی و جزئیات محکومیت‌های آنان در دست نیست و مسئولین نیز در این باره پاسخگو نبوده و نیستند.

در میان این چند هزار نفر در طی سال‌های گذشته نوابغی نیز هستند که به جای ادامه‌ی تحصیل، تلاش برای شکوفایی توانایی‌هایشان و صرف زمان برای آینده ایران در زندان هستند، از جمله امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه‌ی دانشگاه صنعتی شریف.

پروفسور محسن هشترودی که سالیان پیش از انقلاب از رفتار ماموران امنیتی با دانشجویان و جوانان به خشم آمده بود این سخنان را گفت و نوشت:

«اگر با بزرگداشت گذشتگان، مي‌خواهيم كاري كنيم كه جوانان امروز به استخوان‌هاي پوسيده آبا و اجدادشان ببالند، سخت خطاكاريم و اگر با انجام اين كار مي‌خواهيم امروزيان را تحقير كنيم و به آنان بفهمانيم كه نتوانسته‌اند مثل پدرانشان در زمينه‌هاي گوناگون علمي و ادبي و هنري بشكفند، در اشتباهيم، اما اگر مي‌خواهيم از اين راه آنان را بر انگيزيم تا راه آن بزرگان را در پيش گيرند، راهمان درست است و بايد آن را دنبال كنيم».

او اگر امروز می‌بود و می‌دید اکنون این جوانان‌اند که استخوان‌هایشان زیر بار سرکوب‌ها پوسیده چه می‌کرد و چه می‌گفت؟

اعتراض و تجمعات بسیاری در این سال‌ها سرکوب شده است، سرکوب‌هایی که تلفات جانی بسیاری به همراه داشته، زندگی‌های بسیاری را برای سالیان طولانی در حبس و تعلیق نگاه داشت و خانواده‌های پرشماری را داغدار کرده است.

علی یونسی | امیرحسین مرادی

آخرین اخبار کمپین آزادی دو دانشجوی نخبه
علی یونسی و امیرحسین مرادی

از حدود دو ماهِ پیش که کمپین بنیاد محسن هشترودی برای حمایت از دو جوانِ با ‌استعداد ایرانی (علی یونسی و امیرحسین مرادی) در فرانسه به‌راه افتاده است، بسیاری از نویسندگان، پژوهشگران و چهره‌های نامی فرانسه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و دیگر حوزه‌ها به آن پیوسته‌اند.
پیوستن ایشان به این کمپین در راستای همبستگی با ۱۷۰۰ استاد دانشگاهی است که از این دو دانشجو دفاع کرده و خواستار آزادی آنان شده‌اند. امروز بنیاد هشترودی با توجه به سیره پروفسور محسن هشترودی وظیفه خود می‌داند که به حمایت از جوانان نخبه ایرانی پرداخته و در این راستا با جمعیت‌های حقوق بشر داخل کشور و همچنین جامعه مدنی ایران هم‌صدا شود.
کمپین بنیاد در حمایت از این دو جوان، در حقیقت پیشتیبانی و نوعی همبستگی با جمعیت‌ها و اساتیدی است که در داخل کشور به آزادی همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی بر اساس آموزه‌های مصرح در قانون اساسی موجود می‌اندیشند. اقدامی ستودنی که امید می‌رود هر چه زودتر پیام آن را مسئولین کشور بخصوص آنان که هنوز گوشی برای شنیدن دارند، دریافت کنند.

لینک صفحه‌ی حمایت دانشگاه سَکله

تصویر از بامداد حسین‌خانی

 

S’abonner
Notification pour
guest
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل

0 نظرات
Commentaires en ligne
Afficher tous les commentaires