ژاک دوبوک — اعضای افتخاری و حامیان

سال‌هاست که با کارهای محسن هشترودی، یکی از بزرگترین نام‌های موجود در هندسه دیفرانسیلی قرن بیستم آشنا هستم. در سال ۲۰۱۵ به دعوت بنیاد هشترودی در یک گردهمایی با عنوان «در تقاطع زبان‌ها» که با محوریت ریاضیات و شعر و به افتخار محسن هشترودی و سیمین بهبهانی تشکیل شده بود، شرکت کردم. این گردهمایی در «خانه‌ی شعر پاریس» برگزار شد.

پروفسور هشترودی نه تنها یک ریاضیدان بلکه یک روشنفکر در معنای گسترده آن بود، کسی که تبحر در فلسفه، شعر و به‌طور کلی فرهنگ داشت. علاوه بر شهرت بین‌المللی پروفسور هشترودی، او جایگاه خاصی بین مردم سرزمین خود داشت. بی‌گمان تاسیس یک انستیتوی میان‌رشته‌ای بین المللی با نام محسن هشترودی با الگوی انستیتوی مطالعات پیشرفته علمی پرینستون، کاری کاملا شایسته و لازم است. باید خاطرنشان کرد با وجود مشکلات سیاسی گریبان‌گیر ایران، این کشور از اهمیت اساسی در زمینه‌های علم و فرهنگ برخوردار است.
در سفری به تهران در سال ۲۰۱۶ با برخی از شاگردان دکتر هشترودی از جمله دکتر تومانیان سرپرست علمی فرهنگستان علوم ملاقات و در این مورد صحبت کردیم. بعدتر یعنی در سال ۲۰۱۷ به دعوت دانشگاه الزهرا برای تشریح پروژه‌ی تاسیس چنین موسسه‌ای و سال بعد به دعوت بنیاد محسن هشترودی و انجمن مفاخر برای شرکت در کنفرانسی درباره‌ی کارهای ریاضی پروفسور هشترودی به تهران سفر کردم. در این کنفرانس به تفصیل در مورد تز ریاضی ایشان سخنرانی کردم.
پشتیبانی من از این بنیاد به صورت حمایت از تاسیس انجمنی در ایران به نام پروفسور هشترودی خواهد بود و فروتنانه باید بگویم که تا به حال در تاسیس انستیتوهای مشابهی در اسپانیا و مراکش شرکت داشته‌ام (IEAS مادرید و رباط). باید اشاره کنم که در تبادل نظر با همکاران اروپایی، مطمئن شدم که می‌توان پشتیبان‌های علمی برای ایجاد چنین موسسه‌ای در تهران پیدا کرد.

زمینه‌های تخصص:

·منطق ، فلسفه علوم، علوم شناختی

مناصب فعلی:

  • ·مشاور ریاست جمهوری، کمیته عالی ارزیابی پژوهش و آموزش عالی
  • پژوهشگر ارشد: مرکز ملی تحقیقات علمی CNRS
  • عضو کمیته‌ی فرانسوی تاریخ و فلسفه علوم وابسته به آکادمی علوم

سوابق پیشین:

·

  • قائم‌مقام رئیس گروه علوم انسانی و اجتماعی: مرکز ملی تحقیقات علمی CNRS
  • رئیس انستیتوی تاریخ و فلسفه علوم و فنون پاریس
  • عضو کمیته مشترک علوم انسانی بنیاد اروپایی علوم
  • رئیس کمیته مشترک اتحاد بین‌المللی تاریخ و فلسفه علوم
  • مدیر گروه علوم انسانی و اجتماعی، مدیریت تحقیق و نوآوری، وزارت آموزش عالی
  • مدیر ارشد پژوهش در وزارت علوم

ژاک دوبوک

بازخوانی اندیشه‌های دکتر محسن هشترودی – انجمن مفاخر

 

اعضای افتخاری و حامیان

 

S’abonner
Notification pour
guest
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل

0 نظرات
Commentaires en ligne
Afficher tous les commentaires