کنفرانس و میز گرد ۱۱ مارس ۲۰۲۴ در شهرداری لیون

On Participe

ایستادگی جوانان ایران در برابر سرکوب (گزارش نخست)

گزارش ویدئویی کوتاه از شب ۱۱ مارس (۲۱ اسفند ۱۴۰۲) را در لینک زیر ببینید.

 

گردهمایی «ایستادگی هر روزه جوانان ایران در برابر سرکوب» روز دوشنبه، 11 مارس برابر با ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به ابتکار بنیاد محسن هشترودی و شهردار لیون، آقای گرِگوری دوسِه (Grégory Doucet) در سالن سرخ شهرداری لیون برگزار شد.

بانی اصلی این نشست سدریک ویلانی (ریاضیدان بنام و عضو افتخاری بنیاد مُها)، و محوریت آن مقاومت جوانان ایران در برابر خشونت و سرکوب دولتی جمهوری اسلامی بود.

گفتنی است که آقای ویلانی یک بار در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک ریاضی‌دان برجسته فرانسوی به ایران سفر کرده و علاوه بر حضور در مجمع ریاضی ایران در دانشگاه‌ صنعتی شریف سخنرانی‌های متعددی داشته است.

در آغاز رویداد، پس از خوش‎ آمد گویی آقای دوسه (شهردار لیون) به حضار، ژاک کارو (Jacques Carrot) دانشجوی سابق دانشگاه لیون با خواندن پیام کوتاهی به زبان فارسی، همبستگی شهر لیون را به دانشجویان پرصلابت ایران ابراز داشت.

سپس فریبا هشترودی پیام‌های همبستگی خانم‌ها: الیزابت بدنتر Élisabeth Badinter (فیلسوف)، سیلوی بونزانی Sylvie Benzoni (ریاضی‌دان و سرپرست انستیتوی ریاضی هانری پانکاره Henri Poincaré)، کارین شملا Karine  Chemla (ریاضیدان و عضو افتخاری مُها) و سرانجام آنی ارنو Annie Ernaux (نویسنده، برنده جایزه نوبل ادبیات و عضو افتخاری مُها) را برای مدعوین بازخوانی کرد.

در بخش دیگری از این نشست، سدریک ویلانی، ژاک دوبوک Jacques Dubucs (فیلسوفِ علم، منطق‌دان، حامی و عضو افتخاری بنیاد محسن هشترودی) و غالِب بِن‌شِیخ  Ghaleb Bencheikh(مسئول بنیاد لائیکِ اسلام فرانسه) به ایرادِ سخنرانی پرداختند.

در ادامه‌ی این رویداد، حاضرین سه ویدئوی کوبنده و تاثیر‌گذار درباره‌ی مسائل حقوق بشر، جوانان، دانشجویان و هنرمندان در ایران را به تماشا نشستند و از پی آن گفتگو میان سخنرانان و مدعوین حاضر در سالن آغاز شد. گفتنی است که حاضرین در سالن با تماشای ویدئوها بسیار متاثر شدند و برای دقایقی سکوتی عمیق بر سالن حاکم شد. چنانکه برانگیخته شدن احساسات حضار کاملا قابل مشاهده بود.

در انتها خانم فرانسواز لوفور Françoise Lefèvre (حسابدار و عضو بنیاد مُها) از مدعوین خواهش کرد برای کمک به دانشجویان ایران به وبسایت بنیاد محسن هشترودی مراجعه کرده و ما را یاری کنند.

 

 

 

 

S’abonner
Notification pour
guest
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل

0 نظرات
Commentaires en ligne
Afficher tous les commentaires