دکتر محمد جمشیدی — اعضای افتخاری و حامیان

دکتر محمد جمشیدی (زاده ۲۰ اردیبهشت ۱۳۲۳ش. در شیراز)، دانش‌آموخته‌ی دکترای مهندسی برق از دانشگاه ایلینوی در  ۱۳۴۹ش. استاد برجسته دانشگاه تگزاس و عضو انجمن مهندسان برق و الکترونیک آمریکا است.

محمد جمشیدی

آقای جمشیدی به مدت ۱۰ سال مشاور اداره ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا (ناسا) بوده و در اولین مأموریت مریخ به عنوان مشاور در این سازمان فعالیت نمودند. ایشان همچنین به مدت ۸ سال با وزارت نیرو‌ی آمریکا و ۱ سال با اتحادیه اروپا در بلژیک همکاری کردند. آقای جمشیدی تاکنون بیش از ۸۳ اثر علمی شامل ۷۵ کتاب، مجلات پژوهشی و مقالات به زبان‌های مختلف انگلیسی، فارسی، روسی، چینی و دیگر زبان‌ها منتشر نمودند. ایشان در طول فعالیت‌های علمی خود موفق به کسب جوایز بسیاری همچون مدال صدساله‌ی انجمن بین‌المللی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) در سال ۱۳۶۲ش. و مدال افتخار خدمات غیرنظامی ارتش آمریکا (WAC) گردیدند. آقای جمشیدی در حال حاضر در زمینه‌ها‌ی مهندسی سیستم با تأکید بر روباتیک، هواپیماهای بدون سرنشین، شبکه‌ی بیولوژیکی و هوشمند، یادگیری ماشین و برنامه‌های هوش مصنوعی در کنترل و ناوبری پژوهش می‌کنند.

یادداشت دکتر محمد جمشیدی برای بنیاد محسن هشترودی

ایران دارای میراث، فرهنگ و ادبیات هزاران ساله است. اولین اعلامیه حقوق بشر در حدود سال ۵۶۰ قبل از میلاد از سوی امپراتوری ایران و رهبر آن کوروش کبیر اعلام شد…

و این افتخار ما ایرانیان است که به چنین تاریخی ببالیم. البته این افتخارات تنها به دوران کهن سرزمین‌مان ایران مربوط نمی‌شود بلکه در عصرها و نسل‌های مختلف، شاهد ظهور چهره‌های شاخص، خاصه دانشمندان و مفاخر علمی بوده‌ایم؛ پروفسور محسن هشترودی یکی از آن افتخارات است.

اصولا ما به عنوان مردمی با تاریخ باستانی و کهن همیشه به دانش و یادگیری توجه داشته‌ایم. پایان‌نامه دکترای استاد محسن هشترودی، که بنده توفیق آشنائی با آراء ایشان را در اوان جوانی یافته‌ام، در سوربن پاریس (1۳۱۴ش.) توسط اتحادیه بین‌المللی ریاضی به رسمیت شناخته شد و پروفسور هشترودی جوایز و قدردانی‌های زیادی را برای کار خود در فضاهای عناصر با اتصال پرفکتی معمولی در هندسه دیفرانسیل دریافت کرد. کار او به طور قابل توجهی کار ریاضیدان مشهور فرانسوی، الی کارتان (Élie Cartan) که استاد پروفسور هشترودی در سوربن نیز بود را به مورد ابرسطوح در فضاهای واقعی بُعد n تعمیم داد. کار ابتکاری وی در مطالعه سیستم‌های معادلات دیفرانسیل به اتصال هشترودی معروف شد. در دهه ۱۹۳۰م. معادلات دیفرانسیل به واسطه‌ی کار پروفسور هشترودی مورد توجه جهانی قرار گرفت.

باعث افتخار و خرسندی من است که بنیاد هشترودی را نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهانی برای همه فرهیختگان معرفی کنم.

 

دکتر محمد جمشیدی، دکتری تخصصی

دانشگاه تگزاس، سن آنتونیو، ایالات متحده آمریکا

عضو افتخاری بنیاد پروفسور محسن هشترودی

صفحه را ببینید

اعضای افتخاری و حامیان

 

 

S’abonner
Notification pour
guest
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل

0 نظرات
Commentaires en ligne
Afficher tous les commentaires